jump to navigation

Krönika: Om inspiration och hur man lånar till sin heminredning 16 januari, 2010

Posted by sofiarasmus in Design, Designers, Heminredning, Inredning, Inredningstips, Inspiration, Matsal, Möbler, Philippe Starck, Stolar, Vardagsrum.
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
trackback
När Philippe Starck skapade Miss Lacy så "stal" han

När Philippe Starck skapade Miss Lacy så "stal" han

Nu ska jag vara ärlig, jag ska lätta mitt hjärta för er. För mig är ordet ”inspiration” väldigt nära ordet ”låna”. Om jag ser en stil, ett designgrepp eller bilder som jag gillar, dröjer det inte länge innan min stil är väldigt lik. Jag är omedvetet en liten stilkleptoman, som lånar och snor idéer och inspiration från min omgivning. Inte för att jag vill stjäla fantastiska människors skapelser, utan för att jag verkligen älskar och ser det fantastiska i det de gör. Oavsett om det är en liten möbel eller ett helt hem. Tänk själva, särskilt ni som arbetar med något kreativt, det ni gör och eran stil eller bitar av den tillhör förmodligen någon eller några andra från början. Det kan vara sättet ni jobbar med form på, eller färger, eller kombinationer, eller vacker arkitektur, eller hur ni hittat inspiration i fjärran miljöer. Inspirationen är i grunden samma sak. Man ser någon göra någonting riktigt läckert, och tänker; ”Det här är ju precis så jag menade, fast jag inte kunde sätt ord på det”.

Allting omkring oss som vi uppskattar och ser det goda i agerar inspiration och kreativt bränsle, och det vi skapar är ett enormt hopkok av allting. Det är omöjligt att skapa någonting utan influenser. Mästarna gör det. Designers gör det. Arkitekter gör det. Alla stjäl ur den totala erfarenhetskorg som vi människor tillsammans byggt upp. När Philippe Starck skapade Miss Lacy så ”stal” han från olika hörn när han tittade på material, form, färg och funktion. Och de som påstår att de inte gjort det har svarta grodor som hoppar ur munnen…

SvD I  Aftonbladet

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

